آموزش کارآفرینی

 | تاریخ ارسال: 1399/12/4 | 

توسعه و ارتقای مهارت‌های نیروی کار از جمله موضوعات مهم برای تدبیر در کسب و کار و اشتغال کشور است. بر همین اساس در  تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص برنامه اشتغال تاکید بسیاری بر مهارت‌آموزی و گسترش دوره‌های کارآموزی در آموزش عالی کشور شده است. در همین تصویب نامه در بند "دال" از اصلاح نظام آموزش تخصصی و مهارتی با هدف افزایش اشتغال‌پذیری سخن گفته شده است. همچنین در بند ۲-۳ سازمانها و نهادهای موثر از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تخقیقات و فناوری را مکلف به ظرفیت سازی و توسعه نهادی در زمینه افزایش مهارت و اشتغال پذیری نیروی کار فارغ‌التصیل کرده است. دانشگاه خوارزمی در طول سالهای گذشته طرحهای مختلفی برای افزایش مهارت دانشجویان برای اشتغال پذیری طراحی و اجرا کرده است که عبارتند از:
طرح دما (دانش و مهارت های اشتغال)
مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی با هدف اشتغال پذیری دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، طرح دما را برای دانشجویان دانشگاه به تفکیک دانشکده‌ها طراحی، برنامه ریزی و اجرا کرد. این طرح مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت و نهادها و سازمان‌های خارج از دانشگاه نیز خواهان دریافت ارائه خدمات این طرح شدند.
 
ردیف نوع مهارت تعداد ساعت
۱ خلاقیت در کار، بنگاه و سازمان ۴
۲ مهارت های نوشتن(رزومه، گزارش کار، نامه اداری و ...) ۶
۳ مهارت های ارتباطی ۴
۴ مصاحبه شغلی ۴
۵ نحوه جستجوی شغل ۴
 
 





ب) طرح تاک
برخی دانشجویان علاقمند هستند پس از فارغ‌التحصلی، کسب و کار مستقلی راه‌اندازی کنند و کمتر به استخدام فکر می‌کنند. افزایش مهارت‌های راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار باعث می‌شود این دانشجویان کمتر در کسب‌وکار با شکست مواجه شوند. بر اساس این ضرورت، مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی طرحی به نام تاک (توسعه ایده‌های کارآفرینی) را از سال ۱۳۹۴ برنامه‌ریزی و اجرا کرده است و تا به امروز ۳۵ دوره برای دانشجویان رشته‌های مختلف برگزار کرده است. در این طرح دانشجویان از مهارت ایده پردازی تا توسعه کسب و کار را فرا می‌گیرند.

مهارت های طرح تاک
 
ردیف نوع مهارت تعداد ساعت
۱ ایده پردازی ۴
۲ ارزیابی ایده ها ۶
۳ بازاریابی ۳
۴ مدیریت هزینه و توسعه کسب وکار ۶
 
 
 
 
 
 
   



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3105 بار   |   دفعات چاپ: 293 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر